2. března 2014 v 15:46 | Petra |  Reviews

Scénář: John Ridley
Žánr: drama, životopisný, historický
Hudba: Hans Zimmer
Délka: 134 minut
Světová premiéra: 8. listopadu 2013 (USA)
Česká/slovenská premiéra: 23.1. 2014
Hrají: Chiwetel Ejiofor, Dwight Henry, Bryan Batt, Michael Fassbender, Brad Pitt, Benedict Cumberbatch, Paul Dano, Taran Killam, Scoot McNairy, Ruth Negga, Garret Dillahunt, Paul Giamatti, Sarah Paulson, Michael Kenneth Williams, Alfre Woodard, Adepero Oduye, Quvenzhané Wallis, Lupita Nyong'o, Bill Camp, Chris Chalk, John McConnell
Synopse: Solomon Northup měl milující rodinu, dobrou práci, talent, majetek, svobodu i právo na život. Žil idylický středostavovský život jako většina z nás. V jeden jediný nečekaný moment ale o to všechno přišel. Skončil jako otrok spoutaný v řetězech a jeho jediným osudem se stala dřina na plantáži "pod bičem otrokáře". Většinou doslova. Přesně to se v roce 1841 přihodilo Američanu Solomonu Northupovi (Chiwetel Ejiofor), který svůj skutečný příběh zachytil v autobiografické knize 12 Years a Slave. Solomon měl smůlu, že byl... černoch. Dva únosci ho pod příslibem houslového melouchu vylákali do Washingtonu, kde Solomon po první noci skončil spoutaný v řetězech. V následujících dnech byl prodán do otroctví na americkém Jihu. Ocitl se ve zlém snu, který potrvá dalších dvanáct let. Za těch dvanáct let potká Solomona snad všechno, co černého otroka potkat mohlo. "Hodný" otrokář. Krutý otrokář. Dřina na bavlníkových plantážích. Pokus o lynčování. Bičování. Psychický teror. Neúspěšné pokusy o útěk. Víru ve svobodu a pomoc.
John Legend - Roll Jordan Roll
Hodnocení: Před vstupem do kina jsem byla připravená na to, že následující dvě hodiny nebudou procházka růžovým sadem. Někteří lidé dokonce psali, že museli odejít, protože už to nevydrželi. Já jsem odejít nemusela, ale pocit takového vzteku, nenávisti, smutku, soucitu, zděšení, znechucení ve mně už dlouho nic nevyvolalo (možná vůbec nikdy). Nebudu to zapírat - brečela jsem jako malé dítě (a to nebrečím nikdy, tedy kromě Third Star a tohoto snímku). A hlavou mi létala otázka - Jak se tohle vůbec mohlo někdy stát?
Steve McQueen už ukázal, že režírovat skutečně umí a film 12 Years a Slave nám to opět potvrdil. Už potřetí se v jeho filmu objevil Michael Fassbender, který zářil. Jeho postavy se bojíte, jste z ní zhnusení, říkáte si 'Jak tohle vůbec může říct?! Jak?!'. Postavě dodal nejen 'černotu' duše, ale i něco dalšího - rozhodně ne dobrého, ale něco - nevím, jak to nazvat, ale činí to jeho postavu věrohodnou.
A není to jen Michael, který předvádí perfektní herecký výkon. Brad Pitt má roli sice opravdu malou, ale její význam v příbehu je opravdu velký. Chiwetel Ejiofor - před tímto filmech jsem ho neznala, ale rozhodně budu sledovat další jeho projekty. A to samé platí o Lupitě Nyong'o - o ní toho určitě ještě hodně uslyšíte. O každém z herců bych se tady mohla rozepsat, ale stačí říct ve zkratce - všichni byli perfektní a oscarové nominaci mají právem.
A teď k postavě Benedicta Cumberbatche, o kterém musím mluvit trochu víc. Příčí se mi to napsat, ale vzhledem k okolnostem, to nebyl tak hrozný člověk. Někdo, kdo byl otrokář, by rozhodně neměl být ani zdaleka spojován se slovem dobrý, ale jeho postava skutečně vyvolává místo k diskuzi. Tu teď nechám stranou - Benedict se na plátně objevuje opravdu jenom chvíli, ale i za tu krátkou dobu se mu podařilo ukázat jeho herecký um.
Scénář, kamera, střih, kostýmy, všechno si zaslouží vychválit, ale to bych to psala až do zítra. Dovolím si ale trochu kritizovat - občas mi připadalo, že některé close-up záběry bych možná o trošku zkrátila. Ale to je jenom malá přípomínka k tomuto dokonalému filmu.
Rozhodně to není lehké na sledování, ale zanechá vás...neschopného slova. Je to jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděla. Nutí vás to přemýšlet (a tohle, jak už jsem mnohokrát psala, od filmu chci). Během závěrečných titulkům jsem seděla a zírala před sebe a snažila se to zpracovat. Cestou vlakem taky, doma a vlastně i teď. Film opravdu věrně a explicitně zachycuje hrůzu té doby. Když si představím natáčení, musela na něm být ne moc dobrá atmosféra. Ale to poukazuje na profesionalitu a nesmírný talent celého hereckého a tvůrčího štábu.
A všechny vaše pocity se několikrát zvětší, když si uvědomíte, že film je podle deníku samotného Solomona Northupa a tohle všechno se opravdu dělo. Knihu mám v plánu si přečíst a vám zhlédnutí 12 Years a Slave jednoznačně doporučuji.

zdroj: csfd.cz

3 lidé ohodnotili tento článek.