Rozcestník: Recenze

15. března 2014 v 12:03 | Petra |  Reviews
Solomon Northup měl milující rodinu, dobrou práci, talent, majetek, svobodu i právo na život. Žil idylický středostavovský život jako většina z nás. V jeden jediný nečekaný moment ale o to všechno přišel. Skončil jako otrok spoutaný v řetězech a jeho jediným osudem se stala dřina na plantáži "pod bičem otrokáře". Většinou doslova. Přesně to se v roce 1841 přihodilo Američanu Solomonu Northupovi, který svůj skutečný příběh zachytil v autobiografické knize 12 Years a Slave. Solomon měl smůlu, že byl... černoch. Dva únosci ho pod příslibem houslového melouchu vylákali do Washingtonu, kde Solomon po první noci skončil spoutaný v řetězech. V následujících dnech byl prodán do otroctví na americkém Jihu. Ocitl se ve zlém snu, který potrvá dalších dvanáct let. Za těch dvanáct let potká Solomona snad všechno, co černého otroka potkat mohlo. "Hodný" otrokář. Krutý otrokář. Dřina na bavlníkových plantážích. Pokus o lynčování. Bičování. Psychický teror. Neúspěšné pokusy o útěk. Víru ve svobodu a pomoc.

Celá rodina Westonových se sjíždí do rodného domu v Oklahomě na pohřeb otce, básníka a opilce, který spáchal sebevraždu. Jeho žena, cynická a celoživotně konfliktní Violet takřka s potěšením rozdmýchává spory se svými třemi dcerami. Ani jedna z nich to nemá jednoduché: jedné se hroutí manželství, další tutlá aférku se svým bratrancem, třetí se právě zasnoubila a ani na pohřbu není schopna mluvit o ničem jiném než o nadcházející svatbě. Přičemž každému kromě ní je jasné, že její snoubenec je slizký parchant.

Už je to sedm let, co Wallace opustil služby Jejího Veličenstva a deset let od té doby, co mu jeho kamarád zachránil život na společné misi v Iráku. Své dovednosti přenesl do lukrativního podnikání a podařilo se mu udržet jeho tajnou bitvu s posttraumatickou stresovou poruchou pod pokličkou. Jednoho dne, když chce konečně být ve funkčním vztahu, ho jeho starý přítel James požádá o malou laskavost. Jak by mohl odmítnout, když dluží tomuto muži život?

Britský snímek Pride se zakládá na skutečném příběhu a zachycuje skupinu aktivistů LGSM, kteří vybírali peníze na pomoc rodinám postiženým stávkou horníků ve Velké Británii. Jenže se píše rok 1984. Lesby a gayové jsou širokou veřejností (nejen britskou) vnímáni negativně. Národní svaz horníků se zdráhá přijmout podporu skupiny LGSM s ohledem na obavy z veřejného mínění o tom, že je tento hornický svaz otevřeně spojen s gay hnutím. A tak se aktivisté rozhodnou svůj finanční příspěvek přivézt přímo do malé hornické vesnice ve Walesu. Jádro této hořké komedie spočívá v konfrontaci homosexuálů s puritánskou vesnickou komunitou, přímo tváří v tvář na otevřené besedě mezi oběma světy.

Posádka Enterprise je povolána domů, nalézá zde však zdemolovanou flotilu i hodnoty, které flotila hájí. Náš svět je v krizi a za veškerý teror může nezastavitelná síla, která vzešla z vlastních řad. Kapitána Kirka se události osobně dotknou a nehodlá je nechat bez odezvy. Vydává se do válečné zóny, aby polapil člověka, který má sílu zbraně hromadného ničení. Naši hrdinové jsou vehnáni do epické šachové partie, která se hraje na život a na smrt. Láska projde zkouškou, přátelství budou roztrhána na kusy, a pokud má Kirk zachránit jedinou rodinu, která mu ještě zbývá, neobejde se to bez obětí. Tou rodinou je Kirkova posádka.

Hobit: Šmakova dračí poušť líčí další dobrodružství hobita Bilbo Pytlíka na jeho společné pouti s čarodějem Gandalfem a třinácti trpaslíky vedenými Thorinem Pavézou. Vydali se na výpravnou cestu, jejímž cílem je získat zpět Osamělou horu a ztracené království trpaslíků Erebor. Poté, co přežili začátek své neočekávané cesty, pokračuje tato společnost směrem na Východ a cestou potkává kožoměnce Medděda a v lese Mirkwood plném nástrah se střetává s houfem obřích Pavouků. Když se jim podaří uniknout ze zajetí nebezpečných lesních elfů, pokračují trpaslíci k Jezernímu městu a nakonec k samotné Osamělé hoře, kde musí čelit největšímu nebezpečí v podobě Šmaka - nejstrašlivější nestvůry, která prověří nejen jejich odvahu, ale i pevnost jejich přátelství a smysluplnost celé pouti.

"Hobit: Bitva pěti armád" uzavírá epické dobrodružství Bilbo Pytlíka, Thorina Pavézy a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi podařilo dobýt zpět svou vlast, nechtěně vypustili do světa smrtící sílu. Rozzuřený Šmak dští svůj spalující hněv na bezbranné muže, ženy a děti v Jezerním městě. Thorinova posedlost hromaděním znovu nabytého pokladu, kterému i přes Bilbovu snahu obětuje přátelství i čest, dožene Hobita k zoufalému a nebezpečnému rozhodnutí. Ale ještě větší nebezpečí je čeká. Sauron, o jehož krocích nikdo kromě čaroděje Gandalfa nic netuší, tajně vyslal obrovskou armádu Skřetů, aby zaútočila na Osamělou horu. S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu, jsou Trpaslíci, Elfové a Lidé postaveni před volbu, zda se sjednotí či budou zničeni. Budoucnost Středozemě visí na vlásku a v epické bitvě pěti armád bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel.

V zimě roku 1952 britská policie dostala hlášení o vloupání do domu profesora matematiky a kryptoanalytika Alana Turinga (Benedict Cumberbatch). Namísto pachatele tohoto zločinu však v poutech odvedli samotného Turinga, který byl obviněn ze sexuálních přestupků a čekal ho zničující soudní proces. Téměř nikdo ze zúčastněných nevěděl, že jde o válečného hrdinu, který se spolu s týmem podílel na prolomení kódu legendárního německého šifrovacího stroje Enigma. The Imitation Game vypráví příběh matematického génia, který díky svému úžasnému talentu pomohl zkrátit 2. světovou válku a zachránil tak tisíce lidských životů.

Doktor Williams je zavolán k prozkoumání tajemného pana Voormana, vězně s podivným zdravotním problémem: věří tomu, že je Bůh. Doktor musí rozhodnout o duševním stavu pana Voormana - pouze to hraje nebo je to blázen?

Nové představení Frankensteina v režii Dannyho Boylea. Scénář napsal Nick Dear podle slavného románu Mary Shelley. Inscenace získala mnoho ocenění včetně toho nejcennějšího hereckého - Olivier Award pro nejlepší herce - Benedicta Cumberbatche a Jonny Lee Millera. Danny Boyle připravil pro oba herce zvláštní úkol a hereckou výzvu - nastudoval s každým z nich obě titulní role - Viktora Frankensteina i Monstrum, tedy Stvořitele i Stvořeného, a nechal je střídavě role alternovat. Na vzájemné nevyhnutelné přitažlivosti, na osudovém propojení, na nechtěném zrcadlení jednoho v druhém postavil Boyle princip celé inscenace.

Od geniálního vědce až po kultovního umělce, největšího světového detektiva a mezigalaktického teroristu. Benedict Cumberbatch je rostoucí hvězda, kterou je skoro nemožné zadržet a je klíčovém momentě své kariéry. Volba jeho rolí ho činí jedinečně vhodným pro neobvyklé zkoumání toho, co znamená být celebritou nebo hvězdou, njedříve v Británii a poté v USA, a jak různě je na herce pohlíženo v Hollywoodu a Londýně. Tento intenzivně zkoumaný kariérní životopis je analýza muže v přechodu mezi pracujícím hercem a multimediální hvězdou - jeho práce na pódiu, v rádiu, televizi a filmu, stejně jako rovnováha mezi hercem a celebritou. Pohlíží na to, co dělá tohoto herce tak ideálního k hraní jedné z ikonických postav pop-kultury, Sherlocka Holmese, a jak se Sherlock tak dobře hodí k pohánění Cumberbatche k větší globální slávě, kterou získal.

'Must-have' pro každého fanouška Sherlocka. Oficiální průvodce seriálem je veden jako zápisník Johna Watsona. Johnovy poznámky jsou doplňovány policejními zprávámi, novinovými výstřižky a dalšími poznámkami k šesti případům z první a druhé série.

2 lidé ohodnotili tento článek.