11. prosince 2014 v 20:13 | Petra |  Reviews

Scénář: Fran Walsch, Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro (podle knihy Hobit od J.R.R. Tolkiena)
Žánr: fantasy, dobrodružný
Hudba: Howard Shore
Délka: 144 minut
Světová premiéra: 17. 12. 2014
Česká a slovenská premiéra: 11. 12. 2014
Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Benedict Cumberbatch, Luke Evans, Orlando Bloom, Evangeline Lilly, Richard Armitage, Graham McTavish, James Nesbitt, John Callen, Cate Blanchett, Manu Bennett, Lee Pace, Aidan Turner, Billy Connolly, Stephen Fry, William Kircher, Conan Stevens, Dean O'Gorman, Mark Hadlow, Jeffrey Thomas, Stephen Hunter, Peter Hambleton, Kiran Shah, Adam Brown, Jed Brophy, Sylvester McCoy
Synopse: "Hobit: Bitva pěti armád" uzavírá epické dobrodružství Bilbo Pytlíka, Thorina Pavézy a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi podařilo dobýt zpět svou vlast, nechtěně vypustili do světa smrtící sílu. Rozzuřený Šmak dští svůj spalující hněv na bezbranné muže, ženy a děti v Jezerním městě. Thorinova posedlost hromaděním znovu nabytého pokladu, kterému i přes Bilbovu snahu obětuje přátelství i čest, dožene Hobita k zoufalému a nebezpečnému rozhodnutí. Ale ještě větší nebezpečí je čeká. Sauron, o jehož krocích nikdo kromě čaroděje Gandalfa nic netuší, tajně vyslal obrovskou armádu Skřetů, aby zaútočila na Osamělou horu. S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu, jsou Trpaslíci, Elfové a Lidé postaveni před volbu, zda se sjednotí či budou zničeni. Budoucnost Středozemě visí na vlásku a v epické bitvě pěti armád bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel.
Hodnocení: Stále si nemůžu uvědomit, že toto byl poslední (nebo na dlouhou dobu poslední) zájezd do nádherného světa Středozemě. Ale bohužel se to neobešlo bez negativ. Budu se snažit nespoilerovat, abych vám zážitek nezkazila. Tak jdeme na to!
Asi začnu tím negativním. Příběh krásně ubíhal, až do jedné chvíle. Těm, co znají knížku možná napoví to, že tato senkvence měla být emocionální a slzičku měl uronit snad každý. Ale bohužel - v tu chvíli přišla převážná většina logických chyb z celého filmu (co to proboha dělal ten Legolas), fyzika si několikrát poplakala, strategie postav najednou někam zmizela a vypadalo to, jako by si to scénaristé zapomněli pořádně promyslet a přestavit. Bohužel to pokazilo ten dojem, který jsem od toho očekávala. Nebyla to chyba herců, ale chyba scénáře. Od té části jsem toho očekávala hodně, stejně jako všichni ostatní, což pocit zklamání umocnilo. Kdyby to tolik neprotahovali a trošku více se nad tím zamysleli, ronili bych v kině vodopády slz. Ale bohužel. Po této sekvenci přišly opět úžasné scény a krásné rozloučení se Středozemí. A také byla zmíněna jedna všem velmi známá postava z Pána Prstenů.
Speciální efekty nezklamaly. Možná jsem některé chyby nepostřehla, přeci jenom to byla půlnoční premiéra, ale na první dojem to bylo skutečně perfektně udělané. Hudba zůstává jednou z nejlepších a nejkrásnějších částí. Potlesk patří i kostýmům a líčení, které je nedílnou součástí takovýchto filmů.
A už se dostávám k hercům. A tam nemám slovo kritiky. Lee Pace jako Thranduil společně s Lukem Evansem jako Bardem dohromady i zvlášť sehráli své role perfektně. Každá scéna s nimi na plátně stála za to. Richard Armitage jako Thorin mě také uchvátil - výborně zahrál Thorinovu posedlost zlatem a bohatstvím Osamělé hory. Sir Ian McKellen, Cate Blanchett a další tváře, které jsme viděli i v trilogii Pán Prstenů na plátně zářili. Benedict Cumberbatch tam jako Šmak moc dlouho nebyl, ale i to zanechalo dojem a jeho Nekromant byl také skvělý. No a Bilbo Pytlík v podání Martina Freemana neměl chybu - nikoho lepšího by na tuto roli najít nemohli, což nám Martin opět potvrdil. Nemám prostor na to, abych vyjmenovala všechny herce a herečky, všichni si zaslouží potlesk.
Co bych řekla na závěr? Efekty, hudba, kostýmy a hlavně herecké výkony na jedničku, ale bohužel scénář a režie občas pokulhávaly. A bylo to bohužel v části, od které jsem toho očekávala nejvíce. Pár chyb se našlo i jinde, ale nic z toho tak nebilo do očí. Nicméně - fanoušci fantasy si tento film nemůžou nechat ujít a pokud pominu tu jednu část, bylo to velkolepé a úžasné rouzloučení.

banner #1
obrázek #1
synopse: csfd.cz