Recenze: The Imitation Game

30. ledna 2015 v 19:45 | Petra |  Reviews

THE IMITATION GAME

Kód Enigmy

Režie: Morten Tyldum // Scénář: Graham Moore (podle knihy Andrewa Hodgese) // Kamera: Óscar Faura // Hudba: Alexandre Desplat // Hrají: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Mark Strong, Charles Dance, Allen Leech
"V zimě roku 1952 britská policie dostala hlášení o vloupání do domu profesora matematiky a kryptoanalytika Alana Turinga (Benedict Cumberbatch). Namísto pachatele tohoto zločinu však v poutech odvedli samotného Turinga, který byl obviněn ze sexuálních přestupků a čekal ho zničující soudní proces. Téměř nikdo ze zúčastněných nevěděl, že jde o válečného hrdinu, který se spolu s týmem podílel na prolomení kódu legendárního německého šifrovacího stroje Enigma. The Imitation Game vypráví příběh matematického génia, který díky svému úžasnému talentu pomohl zkrátit 2. světovou válku a zachránil tak tisíce lidských životů." Oficiální synopse od Forum Film CZ

Jak jste si už mohli všimnout, na tento snímek jsem se těšila už od dne oznámení příprav natáčení. Toto natěšení by mohlo vést i ke zklamání, čehož jsem se i docela obávala, ale opak byl pravdou. The Imitation Game je nádherně natočený film o pravdivém příběhu, ze kterého běží mráz po zádech.
Morten Tyldum odvedl skvělý kus práce a i kameře a scénáři se musím klanět. Alexander Desplat nemůže nikdy zklamat, jeho hudba dodává emocionálním scénám na intenzitě a skvělě doplňuje děj. Velmi se mi líbily skoky do Alanova dětství, válečného období a toho poválečného. Ještě umocnili dojem, Alex Lawther v roli malého Turinga tomu také velmi pomohl. Doufám, že ho v budoucnu ještě v nějakém filmu uvidím. Ale když už mluvím o scénáři, dovolím si první a zárověň i poslední výtku. Poválečná léta nebyla pro Alana vůbec šťastná, jak asi sami víte. Možná mohli tomuto období věnovali trochu více prostoru, ale na druhou stranu chápu, proč tomu tak není. Nevidíme soudní proces ani ty příšerné procedury, ale rovnou to, co to s Alanem udělalo. Možná bych tam toho dala víc, ale i to, co tam je, k dynamice filmu sedí a hlavně to ukazuje světu, čeho je lidstvo schopné.
Filosofické úvahy stranou - jdeme k hercům. Už jsem zmínila Alexe Lawthera, který se sice na plátně až tolik neobjevil, ale i tak toho předvedl hodně. Mark Strong a Charles Dance patří k výtečným hercům, takže není překvapením, že tomu tak zůstalo i v The Imitation Game. Alanův tým také předvedl skvelý výkon. Přiznám se, že jsem o žádném z herců předtím neslyšela, ale jejich jména si musím zapamatovat. Keiru Knightley jsem měla ráda vždycky, ale troufám si říct, že tohle byl její nejlepší herecký výkon, co jsem viděla. Joan Clarke je velmi dobře napsaná postava a Keira to svým herectvím jen vylepšuje. Prosadit se v této době nebylo pro ženy vůbec jednoduché a snášet urážlivé komentáře bylo každodenním chlebem. A teď už se dostávám k hlavní hvězdě filmu - Benedict Cumberbatch jako Alan Turing. Už dávno vím, že Benedict zvládne cokoliv. On postavy nehraje, on jimi je. Nevidíte ho jako Benedicta, ale jako postavu, kterou hraje. Už z rozhovorů jsem věděla, že i tentokrát se na roli důkladně připravil a bylo to vidět. Co k tomu říct, kdo umí ten umí. Nemám, co bych vytkla - Benedict byl brilantní a Oscara by si rozhodně zasloužil. Role to není vůbec jednoduchá a nedokážu si představit nikoho jiného, kdo by to takto dokázal zahrát. Klobouk dolů.
Další věc, kterémě docela příjemně překvapila, byl humor. Nečekala jsem, že ho tam bude tolik. A vůbec tam nevadil, dokázal uvolnit atmosféru, byl tam, kde se hodil a rozhodně patřím k velkým plusům tohoto snímku. The Imitation Game je jeden z nejlepších filmů, jaké jsem kdy viděla (možná i nejlepší). Nejenom, že jsem brečela v kině, což jsem i očekávala, ale slzy se vrátily na cestě domů ve vlaku (a jak tady o něm píšu, už je cítím zase). Ve vlaku jsem se podívala na můj mobil a uvědomila jsem si, že ho mám díky Alanovi. Notebook, na kterém teď píšu, mám díky jemu. Miliony lidí žijí díky němů. A skoro nikdo nezná jeho jméno. Ta poslední věta už možná neplatí. Jak jsem psala v minulém článku, díky The Imitation Game se o Alanovi mluví a dostává se do podvědomí společnosti, kde už měl být dávno. Život to jemu, ani 49 000 dalších mužům a ženám nevrátí, ale je potřeba, aby o tom svět věděl. Přece nechceme, aby se něco podobného opakovalo.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.