Recenze: Pride

2. března 2015 v 19:50 | Petra |  Reviews
Skončilo předávání filmových cen a blog zase zeje prázdnotou. Ale když mám teď ty prázdniny, budu se snažit připravit si články dozadu, pokud opět nastane okurková sezóna. Pokusím se přeložit nějaké články z blogu Johna, případně nějaké rozhovory a pak tady máme i recenze. A dnes se právě na jednu z nich podíváme. Všimla jsem si, že se k tomuto filmu objevily české a slovenské titulky a využívám toho, že jsem přidala Andrewa k tématu blogu. Tady máte recenzi jednoho z mých nejoblíbenějších filmů - Pride.

PRIDE

Režie: Matthew Warchus // Scénář: Stephen Beresford // Kamera: Tat Radcliffe // Hudba: Christopher Nightningale // Hrají: Bill Nighy, Andrew Scott, Dominic West, Imelda Staunton, Joseph Gilgun, George MacKay, Russell Tovey, Paddy Considine, Freddie Fox, Ben Schnetzer, Jessie Cave, Monica Dolan, Jessica Gunning, Sophie Evans, Liz White, Faye Marsay, Johnny Gibbon, Michael Vardian
Britský snímek Pride se zakládá na skutečném příběhu a zachycuje skupinu aktivistů LGSM, kteří vybírali peníze na pomoc rodinám postiženým stávkou horníků ve Velké Británii. Jenže se píše rok 1984. Lesby a gayové jsou širokou veřejností (nejen britskou) vnímáni negativně. Národní svaz horníků se zdráhá přijmout podporu skupiny LGSM s ohledem na obavy z veřejného mínění o tom, že je tento hornický svaz otevřeně spojen s gay hnutím. A tak se aktivisté rozhodnou svůj finanční příspěvek přivézt přímo do malé hornické vesnice ve Walesu. Jádro této hořké komedie spočívá v konfrontaci homosexuálů s puritánskou vesnickou komunitou, přímo tváří v tvář na otevřené besedě mezi oběma světy.

Když jsem viděla trailer na tento snímek, řekla jsem si, že to vypadá opravdu dobře a těšila jsem se na to do kina. Bohužel, z mně neznámých důvodu, se tento film na plátna našich kin nedostal. Během vánočního shonu se mi dostal úplně z hlavy, ale poté jsem na Tumblr viděla nadšené reakce a ke konci roku jsem se na něj konečně podívala. Věděla jsem, že se nudit nebudu, ale film Pride přesáhl má očekávání mnohonásobně. Pokud mě trošku znáte (hlavně na Tumblr je to, myslím si, vidět), tak už jen ze synopse můžete očekávat, že mě takové téma zaujme. A měli byste pravdu.
Začnu u těch, které na plátně nevidíte. A už i tady můžu začít házet jeden superlativ za druhým. Práce kamery a střihu si zaslouží jedničku s hvězdičkou - panuje mezi nimi skvělá spolupráce a i barevně je krásně vyladěný, radost sledovat. Když už mluvím o barvách - nedokážu sce úplně posoudit, jak historicky přesné jsou kostýmy a výprava, ale dýchala na mě atmosféra 80. let. Velmi k tomu dopomohla i hudba, soundtrack bych si klidně hned koupila. A to nemluvím jenom o písničkách té doby, ale i práce Christophera Nightningala si zaslouží pochvalu. Tohle všechno je samozřejmě propojeno režisérem, takže veškeré mé pochvaly patří i jemu. No a scénář... kde mám začít? Řeknu to tahle, tu cenu si na BAFTA odnesl zaslouženě. A to, že je to debut, mě ohromuje.
A teď k hercům - právě to patří k jedné z těch věcí, kvůli kterým nechápu, proč se film nedostal do kin. Ano, většina obsazení jsou nová a neznámá jména, ale najdete tam několik světoznámých a úžasných herců. Diskuzi o tomhle si ale nechám na jindy. Imeldu Staunton jsem přestala vidět jako Dolores Umbridge a to je výkon, věřte mi. Bill Nighy a Paddy Considine se skvěle převtělili do postav, které si nejde nezamilovat. A už se dostávám k těm mladým a mnohdy neznámým talentům - všichni členové LGSM byly krásně napsané postavy zahrané úžasnými herci. A nezáleží na tom, jestli jste jejich jména předtím slyšeli nebo ne. Andrew Scott patří k těm známým jménům a i když ho ve filmu tolik nevidíte, tak ty scény s ním zanechají dojem hodně dlouho. Nehledě na to, že s Dominicem Westem tvoří nádhernou dvojici (*cough cough* OTP *cough cough*).
Narozdíl od ostatních recenzí, které píšu den nebo dva po zhlédnutí, jsem tohle viděla na konci minulého roku, takže uběhla už docela značná doba. Proto nedokážu všechno popsat tak, jak bych si přestavovala, za to se omlouvám. Ale pamatuji si tohle - celý film doprovázela příjemná atmosféra a před očima vám probíhala důmyslná kombinace komedie a dramatu. Závěrečné titulky mě dohnaly skoro k slzám, což závěrečné titulky u většiny filmů umí velmi dobře (The Imitation Game, 12 Years a Slave,..). Herci i štáb ze sebe vydali to nejlepší. Po technické stránce byl film krásně zvládnutý, atmosféra 80. let také a u té hudby se vám chtělo tančit. A v jedné scéně (Shame shame shame) se tanci nedalo odolat. Cítila jsem se dojatě, šťastně a hlavně - hrdě, což je asi cílem filmu, vzhledem k jeho názvu. "Vidite, co jsme tady dnes udělali, naším spojením, slibem vzájemné podpory, naším přátelstvím? Udělali jsme historii."

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.